HORMONAI IR JŲ POVEIKIS ŽMOGUI
Hormonai - kaip palaikyti balansą?

HORMONAI IR JŲ POVEIKIS ŽMOGUI

Hormonai poveikis žmogui

Jei esate susidūrę su svorio metimu ar raumenų auginimu, turėtumėte žinoti, jog hormonai yra vieni svarbiausių veiksnių šiuose procesuose. Jie veikia visas žmogaus funkcijas, pavyzdžiui, reguliuoja mūsų nuotaiką – daro mus laimingus ir optimistiškus, arba stresuojančius ir pavargusius. Hormonai sukelia raumenų susitraukimus ir stimuliuoja baltymų bei riebalų sintezę. Be to, hormonai dalyvauja mūsų medžiagų apykaitoje bei signalizuoja mums tuomet, kai esame išalkę. Nepaisant to, daugeliui žmonių hormonų reikšmė bei funkcijos yra sunkiai suvokiamos. Šį nežinojimą galima išspręsti stebint bei analizuojant hormonų poveikį mūsų sveikatai, atletiškumui bei kūno sudėjimui.

HORMONAI – KŪNAS SUBALANSUOJA TRIMIS BŪDAIS

Visų pirma, hormonai daro įtaką kitų hormonų išsiskyrimui. Pavyzdžiui, kai Jūs patiriate stresą, priekinė pagumburio liauka išskiria AKTH (Adrenokortikotropinis hormonas), kuris stimuliuoja antinksčius, dėl ko šie taip pat pradeda  išskirti hormonus, daugiausiai kortizolį. Šio hormono daugiausiai išskiriama ryte (naudinga žinoti, jei metate svorį). Kai kortizolio lygis pakyla, antinkščiai siunčia neigiamą signalą pagumburio liaukai, o tai pradeda slopinti tolimesnį AKTH išskirimą. Dėl šios priežasties, kortizolio lygis nustoja kilti.

Antra, pakeitus maistinių medžiagų kiekį kraujyje ir kituose kūne esančiuose skysčiuose, pradedamas stimuliuoti hormonų išskyrimas. Pavyzdžiui, kai valgote patiekalą sudarytą iš daug angliavandenių, kraujyje esančio cukraus (gliukozės) lygis pakyla ir kasa pradeda išskirti insuliną ir hormonai atsistato. Insulinas jungiasi su ląstelėmis tokiu būdu palengvindamas gliukozės patekimą į jas ir paskatindamas tų ląstelių pavertimą energija. Kai cukraus kiekis kraujyje nukrenta, insulino išskyrimo stimulas kasoje sumažėja.

Trečia, smegenų aktyvumas daro įtaką hormonų išskyrimui. Pavyzdžiui, kai patiriate psichologinį stresą, nervų aktyvumas skatina antinkščius išskirti adrenaliną ir noradrenaliną, kurie padeda mums atsakyti į stresą panaudojant energijos atsargas

Hormonai - Kuno balansas

HORMONŲ IŠSISKYRSTIMAS YRA CIKLINIS. KAI ŠIE CIKLAI YRA SUTRIGDOMI ŠVIESOS, MAISTO ARBA STRESO – HORMONAI IŠSIBALANSUOJA

Kaip pavyzdį paimkime streso hormoną – kortizolį. Šio hormono aukščiausias lygis būna ryte, kai kylate iš lovos. Dienos eigoje, šio hormono lygis krenta. Labiausiai krenta, kai vartojamas maistas. Iki nakties, kai einate miegoti, hormono lygis būna labai žemas, todėl norite miego. Vis dėlto, ši kortizolio kreivė dienos metu gali būti sutrikdyta. Tarkime, Jūs norite numesti svorio ir sumažinate vidutinį suvartojamų dienos kalorijų kiekį, maždaug 300 – 500 kcal. Ilgesnis nei 3-4 valandų periodas be maisto, priverčia kortizolio lygį kilti, nes viena iš kortizolio funkcijų yra energijos atsargų išlaisvinimas. Šiuo atveju, intensyviai sportuojant arba darant ilgas kardio treniruotes , vien dėl to, kad nematote tokių riebalų deginimo rezultatų, kokių tikitės, kortizolio lygis jūsų kraujyje, veikiamas fizinio streso ir mažo maistinių medžiagų suvartojimo, gali pasidaryti labai aukštas. Miegas bus nuslopintas, o stresas padidėjęs. Taip Jūsų paros režimas bus visiškai sugadintas. Hormonai savo kieki taipat atstato miegant bei ilsintis, kuris reguliuoja alkį ir Jūs norėsite saldaus maisto arba visada persivalgysite. Pradės svyruoti kalorijų sunaudojimas, o tai prives prie riebalų priaugimo. Šis scenarijus yra vienas iš pavyzdžių, kaip išbalansuoti hormonai veda prie noro valgyti, kuris sukelia riebalų augimą, lėta raumenų  vystymąsi ir prastesnę fizinę būklę. Norint grįžti prie balanso, reikia nustoti daryti tai,kad hormonai atsistatytu.

Leave a Reply

Close Menu